Senast Avklarat: Headhunter, PS2

Action/ Äventyr i tredjepersonsvy. Utvecklat av de svenska spelutvecklarna Amuze och utgiven av SCEE, 2002. Musiken är skriven av Richard Jacques och inspelad vid Abbey Road Studios.

Min speltid ca 17 tim.

Då var det dags igen att berätta om de intryck jag fick efter ha klarat ut Headhunter för playstation 2. Vill redan nu säga att min speltid är lite missvisande då jag pausa mitt spel med inventarier/mission skärmen istället för det riktiga PAUS lägget. Detta spel var riktigt svårt för min del. En del pussel var riktigt kluriga och är egentligen inget för mig tyvärr. Nog om detta och lite kort om handlingen.

Handlingen börjar med att Jack Wade bryter sig loss från en experimentstol i ett labb. Efter att ha lyckats rymma ifrån labbets säkerhetsvakter och ut i friheten så slocknar allt för Wade som faller handlöst mot marken. Wade hittas och förs till lokalt sjukhus. Efter en vecka så vaknar Wade upp och minns absolut ingenting av vad som hänt. -Vem är jag? Snart får Wade reda på vem han är och att han jobbat under organisationen Anti Crime Network (ACN) som deras bästa Headhunter och har på oklaragrunder nu blivit av med sitt jobb. Arbetslösheten varar inte så länge för Wade som redan på sjukhuste får en ny chef. Nämligen den mycket vackra Angela Stern dotter till ACN grundaren Christopher Stern som nyligen avlidit. Jack Wades nya jobb är att finna vem som mördat Christopher Stern och samtidigt klura ut vad som hänt honom.

Väl inne i spelet efter ett långt intro så står endast ett krav framför mig innan jag kan påbörja mitt äventyr nämligen att bege mig till ACN kontoret L.E.I.L.A för att ta min första licens. Licenser tas genom olika VR-Missions som krävs för olika behörigheter i jobbet som Headhunter (prisjägare) du belönas också med nya vapen och utrustning för de olika behörigheterna. Jag kan redan här säga att jag är riktigt imponerad och positiv till styrningen som man redan har bekantat sig med i andra liknade tredjepersons-spel som exempel Resident Evil. När jag säger så har nog många koll på hur styrningen är. Inledningen som jag redan nämnt och den presentation som jag får i början av spelet känns mycket imponerande.

Mellan alla uppdragen så har jag en tung motorcykel som hjälpmedel. Med en riktigt machomaskin mellan dina ben sussar du fram i hög fart mellan bilar och skarpa svängar. Personligen så var det just motorcykeln som gav min första ilska. Motorcykeln är så förbaskat svårstyrd och allmänt svårbromsad. Jag har så lätt att glömma att de är precis likadant med en maskin i verklighetens nu. Men lika ilsk blir jag när den inte beter sig som jag vill. Vill inte ge utvecklarna minus för detta vill bara nämna det för er. Däremot så kommer du igenom spelets gång få skilla dig på just motorcykeln och det är också med den som du sammalar antagningspoäng till L.E.I.L.A. VR- Licenser. Det var något som jag fundera länge på varför man valt göra så men det blev jag snart varse om. Kort och gott så blev jag inte kompis med styrningen och mekaniken för hojen.

Man kan säga att detta spel är ett drivet av en mycket bra story som är riktigt bra som faktiskt håller än idag. Musiken i spelet är riktigt bra och får mig att njuta i fulla drag. Ljudeffekterna var inte lika imponerande. Man bjuds på ett action äventyr med massor av pussel och motorcykelåkande och annorlunda boss fighter. Spelutvecklarna har varit mycket kreativa på många plan ibland kanske för mycket för deras eget bästa. Man har tagit de bästa av vad vi redan sett och rört om och gjort det till sitt eget. Ibland funkar det och ibland inte. Jag kunde flera gånger känna en viss ologisk teknisk del i spelet som gjorde att jag körde fast flera gånger. Att springa omkring som en yr höna och söka efter en nål i en höstack, så kände jag mig många gånger under spelets gång. Flera gånger så gissar jag på rätt åtgärd men faller då på att jag måste stå i korrekt position för att få den aktivera. Så som dörrar, brandslangar, lådor och andra saker man kan integreras med. Man tvingas springa runt och granska alla möjligheter för att sedan upptäcka att man var rätt ute från början. De allra flesta har väll sprungit om kring i spel och tryckt som en galning på action-knappen det hör ju till så att säga men här kan man alltså även missa på den metoden. När vi ändå är inne på negativa intryck så kan jag också nämna att under de uppdrag som jag valde att smyga bakom en fiende för att bryta deras nacke så misslyckades jag mycket och ofta. Även här måste man vara korrekt placerad för att lyckas och det var först i slutet av spelet jag kom på vilken vinkel som funka utan att misslyckas.

Grafiken tycker jag var helt okej och modellerna för Jack , Angela och de övriga karaktärerna var mycket imponerande. Rent speltekniskt så var det under vissa delar av spelet som små buggar med kameran och även ljud som kom och gick som de ville. Vid två tillfällen så låser sig spelet helt och jag tvingas köra om mina mission. Mina tips är spara ofta. En viss oregelbunden fördröjning upplevde jag ofta vid avstigning av motorcykeln och i de viktigaste momenten vid boss fighterna. Det är på grund av allt detta som får mig att känna att spelet känns oklart med mycket kvar att putsa och fixas med eller så är det en väldigt dålig port av den först släppta Dreamcast versionen. Uppläget av spelet funkar jätte bra och storyn är den som väger allra tyngst i Headhunter. Min upplevelse var okej men inte på topp. Jag tycker att Headhunter rent speltekniskt faller för min del och är något över medelgod titel i mina ögon. Detta är mina personliga intryck av spelet Headhunter för playstation 2 // Lo-tech Gamer

Lite kort om Amuze
Amuze AB var en svensk spelutvecklare med egen studio i Solna. Grundades 1996 av John Kroknes och Stefan Holmqvist. När studion var som aktivast hade man ca 50 anställda. Studion tvingades lägga ner av ekonomiska skäl 2005.  Amuze är mest känd för Headhunter serien. Men har gjort en del mer ovanligare titlar för 3DO som endast släpptes i Japan. Exempel på titlar är då Bonogurashi, Nemurenu Yoru no Chiisana Ohanashi , 1995

Annonser

, , , , , , , , , , , ,

  1. Spel jag har klarat ut 2012! « medialen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: