Senast Avklarat: Commandos Strike Force, PS2

FPS / WWII utvecklat av Pyro Studios och utgiven av Eidos Interactive 2006

Min speltid ca 8 tim. [Normal]

Commandos Strike force är ett FPS som är baserad på Pyro Studios tidigare titlar i Commandos-Serie som förövrigt är RTS-titlar rakt igenom. Nu försöker man sig på något helt nytt nämligen att skapa ett FPS baserat på deras tidigare biblotek i commandos serien. Man presenterar också tre helt nya karaktärer med unika egenskaper.

Jag börjar det nya året med en shooter vilket är en genre som ofta tilltalar mig när jag blir sugen på lite pang, pang och denna gången så tog jag fram en för mig okänd titel vid namn Commandos Strike Force som faktiskt är lite annorlunda gentemot andra titlar i samma genre. Jag är van vid att en FPS ska bjuda på oavbruten action i högt tempo och det är med detta jag tycker denna titeln skiljer sig. Jag ska försöka berätta om detta och andra intryck jag fick av spelet.

Strike Force-gänget.George Brown, Francis O´ Brian och William Hawkins

Efter mitt första mission känner jag mig mycket engagerad och fängslad av konceptet man bygger detta spel på. Jag kan också se att man försökt lyfta fram de ursprungliga Commandos elementen i detta FPS. Allt kanske inte funkar fullt ut men är ändå helt okej. Först ut så måste jag säga att detta är i grunden ett bra och annorlunda spel men är inte för alla och det skiljer sig väldigt mycket från det traditionella FPS titlarna som Call of Duty och Medal Of Honor. Commandos Strike Force har en enligt mig lägre växel då det grundar sig på smyga , infiltrera och strategiskt planerar varje drag att slå ut nazisterna. Givetvis så bjuds det på några missions med högre växel med tempo och action men de är för få. Beroende på vad man gillar så har den en blandad kompott av alla delar men väldigt obalanserat då den väger över på allt smyga och infiltrera.

Francis O´ Brian specialisttränad Green Beret och är för tunga vapen och skillad på närstridsvapen så som kulsprutan och stridskniv

Jag upplevde att väldigt många mission gick ut på att smyga omkring och infiltrera och slå ut nazisterna med endast pianosträng eller kniv. Beroende på vilket mission så hade jag olika upplevelser men väldigt många gjorde mig uttråkad och oengagerad. Rent speltekniskt så fanns det några bitar som jag störde mig extra mycket på först ut är laddningstiden både mellan missions och delar av kartan. Även en viss fördröjning när jag skulle tala med NPC. Sedan några mindre störande bitar som reta mig. Skulle jag av misstag bli upptäck så slås det larm och en förstärkningstrupp söker efter mig och man tvingas gömma sig ”är det tänkt” och det kan ta sin tid innan söktruppen återkallas. Jag kan bland annat känna att just det är lite trögt särskilt när det händer väldigt ofta. Det är ofta jag upplever att man blir upptäckt från oväntat håll som man inte ser på sin ”hud/radar” Varje gång jag som spion blir upptäckt så tas min kamouflage eller fiendeuniform bort och jag glömmer bort att sätta på mig den igen när larmet tystnar. Mitt fel att glömma men ologiskt att man slänger av sig kläder i striden hetta. Jag upplever att ”AI/fienden” känns väldigt orealistiska när dom exempel kan stå med en meter i mellan och jag tar dom båda med kniv utan någon reaktion. Känns onekligen orealistiskt. Överlag så känns det lite som jag smyger runt och knivar skyltdockor och med det menar jag att det är dålig utmaning på vissa mission. För utöver dessa brister så finner jag inget som retar mig.

Hjärnan i teamet George Brown som är spion och är specialist på förklädnad, språk och infiltration.

Grafiken är ganska dassig men ändå har man lyckats skapa den stämning som krävs för att jag ska känna att jag befinner mig i andra världskriget. Modellerna för fi är inte tiptop men funkar. I PS2 versionen så upplever jag att det är väldigt dåligt med detaljer men tillräckligt för ett okej från mig. Det mission som roa mig mest var helt klart då jag spela som William Hawkins specialist sniper och jag ska slå ut nazisternas överhuvuden och belönas med högre poäng ju högre rang de har. Att smyga om kring i en ruin stad och strategiskt planera varje drag var riktigt kul och väger helt klart upp min totala upplevelse av detta spel. Jag vill här avrunda med att säga att detta spel är jämt och slät ett okej spel som inte faller alla i smaken men gillar man smyga , infiltrera och snipa så har du ditt spel här. Spelet lär du hitta mycket billigt om den intresserar dig.

William Hawkins specialist på sniper och kastknivar

Lite kort om Pyro studios

Pyro studios är en spansk spelutvecklare som grundades 1996 av Ignacio Perez Dolset med säte i Madrid, Spanien med över 150 anställda. Perez Dolset har även bolagen Ilion Animation Studios och Zed under sina vingar. Pyro Studios är mest känd för sin RTS-Serie Commandos från 1998 som såldes i ca 5 miljoner exemplar.  2009 släppte Pyro Studio och Ilion Animation studio Planet 51: The Game till Xbox360 , Wii, PS3. Pyro Studios har ledande verktyg för produktioner för plattformen Wii och kommer inom snar framtid släppa fler titlar.

Annonser

, , , , , , , , ,

  1. Spel jag har klarat ut 2012! « medialen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: