Min spelografi del 1: Från Fairchild till Playstation

Jag personligen börja spelat tidigt  80-tal och den första maskinen jag och min två år yngre syster lekte med var Fairchild Channel F som kom i mitten av 70-talet. Att styra ett litet pixelblock och skjuta på ett annat pixelblock med lite hinder i mellan var storslaget på den tiden. Då syftar jag på kassett nr 2 och Desert Fox -Tanks . Senare börja jag använda VIC 20 även känd som Commodore VIC-20 lite spel fanns det men jag blev aldrig så förtjust i den maskinen i stället så fann jag min kärlek i Commodore 64 alternativt C64. Det var med den maskinen som fick mig att älska tv-spel eller datorspel vilket man vill kalla det för. Jag har spelat så många spel på den maskinen och det var när jag spelat mig trött på den som jag luta mig tillbaka och drömde om hur jag ville spelen skulle se ut i framtiden. Jag anade aldrig att jag skulle få uppleva den dagen men den äran fick jag för nu är vi i mina drömmar om hur spel skulle se ut.

Några år senare blev jag hos en vän presenterad för Nintendo maskinen NES och jag satt ner och såg på när det spelades bland annat super Mario Bros med flera titlar som släpptes i samband med NES releasen. Jag ska vara riktigt ärlig nu och skämmas men jag blev aldrig någon fan av NES jag vet inte om det var att jag tyckte att utvecklingen mellan C64 och NES var för liten eller om jag var allmänt tröt på grafiken. Jag har spelat en del NES men inte så mycket så det känns som det räknas. Mer imponerad blev jag några år senare av Sega Mega Drive och Sonic the Hedgehog (1991) som var otroligt storslaget i mina ögon. Det var en maskin jag gick och hyrde bara för att spela Sonic med mina vänner och en maskin jag senare ägde en kortare tid.  Sega Mega Drive är också en maskin jag knappt rört spelbiblioteket på tyvärr. En annan maskin som jag hyrde mycket för att få avnjuta Super Punch-Out!!, Donkey Kong Country och Aladdin var Super Nintendo, SNES. SNES har vi i vårat hushåll nuförtiden och jag kommer spela mer på den.

Nintendo 64 (1996) var en maskin som imponera riktigt stort på mig efter att fått låna en konsol av en vän för att spela Zelda Ocarina of Time , Starfox  64 för att nämna några. Detta var en maskin jag verkligen ville köpa men det blev aldrig av utav då ekonomiska skäl. Något år senare köper jag i istället en senare version av Sony playstation som även felaktigt kallades PSX av mig och andra. Det är den första konsolen som jag börjar köpa ett större spelbibliotek till och det är också den maskin jag har spelat mest timmar på troligen mer än vad jag ägnade C64. Det jag spela mest var RPG/JRPG och Racing spel. Spel som Final Fantasy 7, Grand Turismo, Urban Chaos, Diablo var spel jag favoriserar som bästa spelminnen för Playstation.

Fortsättning följer….

  1. #1 av Helén Torstensson på 17 december, 2011 - 20:09

    Inte att förglömma så spelade den kvinnliga delen av hushållet Team Hospital på Playstation! hihi

Kommentera

