Senast Avklarat: Killzone , PS2

Min speltid: ca 10 tim [Normal]

Efter att Killzone 3 släpptes i februari 2011 så har det pratats en hel del kring detta på olika siter med mera. Själv så hade jag inte rört serien än och nu äntligen var det dags att se vad alla pratat så gott om. Jag gav mig på det första spelet i serien som kom november 2004 och som för övrigt är utvecklats av Guerrilla Games. Spelet är exklusivt för playstation 2 och det betyder kort och gott att det endast släpptes till Playstation 2 .

När jag startar upp spelet så kommer jag till en mycket stilig och snygg meny mycket imponerande. Intro filmen är mycket bra och jag förstår att ett storslaget äventyr väntas mig. Jag väljer normal svårighet. Väl inne i spelet med mitt första mission på kampanjen så är det som vanligt ovant och lite träning innan allt lossnar. Mycket intensivt tycker jag det börjar. Pulsen slår hårt och med fokus på topp så tar jag mig mellan missionen som till en början är väldigt korta ”Kapitel” några få minuter i mellan, vilket får mig att tro att detta spel kommer vara kort men så är inte fallet. Jag kan avslöja redan nu att min speltid var kring 10 timmar. Jag upplever att spelet är mycket linjärt och jag som älskar utforska tycker det känns tråkigt. Jag vill minnas ett fåtal ställen där jag tilläts utforska och hitta lite ammunition eller vapen (inga unika fynd).  Mellan mina mission så kan jag ibland få möjligheten att välja karaktärer att spela med och alla har sina unika specialiteter & vapen. Det finns totalt fyra ISA- karaktärer: Templar, Luger, Rico, Hakha jag valde att klara ut spelet med Templar. Jag gillar verkligen vapnen i detta spel allt känns smidigt , snyggt och realistiskt. Inget att klaga på.

Mellan mission så får jag se snygga cutscene som berättar en mycket bra story och jag känner verkligen att jag är en del av något stort och det gillar jag skarpt. För att inte glömma nämna grafiken så vore det fel att säga att detta är något storslaget jag vill påstå att det är medelgod grafik för sin tid. Jag upplever även att fps (Frames per second) inte flyter på ordentligt igenom hela spelet och detta stör mig ganska ofta tyvärr. Jag råkar ut för en alvarlig bugg i slutet av spelet då jag fryser fast i flera sekunder vid en lågt lutande backe. Var mycket nära jag starta om men det han lossna och flytta på igen. ( mycket fi i den situationen) Det som jag tycker bär denna titeln är : En bra story, snygga och mästerliga modeller för Helghast och deras arsenal. Bra och snygga vapen med realistisk känsla och en mycket trevlig spelupplevelse. Men detta kan jag inte säga är den bästa fps titeln för Playstation 2 som jag hittills har spelat. Detta var mina tankar och beskrivning av spelet Killzone för Playstation 2

Kort om KillZone
Spelet utspelar sig i en tid av Rymdkolonisation där det så kallade Helghast-Imperiet återhämtat sig från sitt nederlag i det första Helghan-kriget och inledde ett blixtkrig mot den yttre så kallade Interplanetära strategalliansens (I.S.A.) koloni på planeten Vekta. Helghan är Helghasternas planet som ligger inte långt ifrån Vekta. Då människan först kom dit så visste de inte om problemet i atmosfären, med följderna att många insjuknade och dog. På grund av planetens hårda miljö tvingade Helghasterna att anpassa sig och mutera sig så mycket att de inte längre kan betraktas som mänskliga. De är starkare, snabbare och mer tåliga än människor och har en stark fiendskap mot mänskligheten. De kräver att ha en sorts av gasmask och luftbehandlande stridsvagnar som skapar liknande luft som det finns på planeten Helghan. Man kan ganska lätt dra paralleller mellan Helghastsamhället och Nazityskland. I Helghan är det obligatoriskt för varje barn att rekryteras in i armén, och det medför att Helghasterna är en väldigt farlig fiende. Spelet utspelar sig i det andra stora Helghastkriget.

Källa

Fler titlar ur samma serie:
Killzone, 2 november 2004, Playstation 2

Killzone : Liberation, 31 oktober 2006, PSP

Killzone 2, 27 februari 2009, Playstation 3

Killzone 3, 22 februari 2011, Playstation 3

, , , , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

