MaxinStereon: Herbie Crichlow 1995-96, Legenden

”The music Industries Best kept secret ”

Denna gången i min blogg-serie MaxinStereon så är det dags för en stor favorit inom Eurodance genren nämligen Herbie. Herbie har en otrolig förmåga att göra positiva och känsloladdade hits. Han är mästerlig på att komponera hits som slår stort världen över. Ett resultat på minst 120 miljoner sålda skivor skvallrar för vilken mästare Herbie är.

Jag måste erkänna att jag inte viste hur stor eller hur känd min favorit artist Herbie är förens jag börja söka runt efter lite information inför en komplettering av min skivsamling (CDS: Herbie – Clap your hands). Då får jag veta att han har skrivit massor av låtar för och med andra artister. Så tidigt som 1993 så skrev han låtar för Leila K och många fler har det blivit genom åren. Förvånad blev jag också över att han skrivit låtar för Backstreet Boys ett exempel är från albumet Millennium, 1999 och låten ”Show Me The Meaning Of Being Lonely” som blev en mega hit. Så en stor låtskrivare och hitmakare har Herbie varit utan min kännedom. Jag lärde känna Herbie som musikartisten Herbie och mina två största favorit låtar från 90-talets mitt var helt klart ”Pick it Up” och ”Right Type Of Mood” och att Herbie var en riktigt stor låtskrivare hade jag ingen aning om. Jag är nu glad att jag fått ta del av den informationen då jag är en fan av artisten Herbie.

 Herbie Crichlow/Max Martin
 Herbie Crichlow/Douglas Carr

Herbert st. Clair Crichlow som artistnamn Herbie. Mer känd som Herbie Crichlow. Herbie är en brittisk-svensk musikproducent, låtskrivare, sångare, rappare. Född England 26 nov , 1968. Karriären startade runt 1992 tillsammans med Denniz Pop känd från den framgångsrika CHEIRON studion och har sedan (1993-1999) jobbat som en av medlemmarna i studion CHEIRON. Under sitt samarbete med Leila K 1993 gick han under namnet Deep Fried. 1999 så släpps Herbies störta hit ”Show Me The Meaning Of Being Lonely” med Backstreet Boys.  2000-2003 bildade Herbie tillsammans med Eric Le Tennen, Dreamstate Production men projektet blev inte långvarigt. Herbie har även deltagit i Sveriges första talangsåpa Popstars , Kanal 5, 2001,2002 som låtskrivare för deltagarna. Producerade även albumen för vinnarna Excellence och Supernatural. Vi har inte hört det sista av Herbie ännu så håll öronen öppna.

Diskografi mer information här  // HERBIE TV // CHEIRON på facebook 

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

