Senast Avklarat: Conflict: Vietnam, PS2

Min speltid: ca 10 tim [Normal]

Jag har verkligen varit på shooter humör den senaste tiden och denna gången plocka jag fram Conflict: Vietnam ur bokhyllan. Allvarligt talat så hade jag inte några höga förväntningar på denna titeln då jag inte har hört så mycket om spelet innan. Min första tanke var att detta kommer suga men jag ger det ett försök. Jag startar upp spelet och ser snygga menyer och att allt laddar snabbt. Väl inne i spelet spelar jag som Harold Kahler som är en ny rekryt som blir placerad vid en bas någonstans i Vietnam. Nu får jag bekanta mig med styrningen (tredje person) och får några korta tränings uppdrag som leder till att jag får träffa mina kommande squadmates. Jag får lära mig hur man styr sin trupp (squad) lite krångligt till en början. Här börjar man förstå att spelet kommer bli en taktisk skjutare.

Redan efter presentationen av spelet och de små träningsdelarna så var jag inte så imponerad ärligt talat och vara nära på att påbörja något annat spel. Jag valde att köra på mitt första mission som alltid brukar vara något svår för man inte riktigt greppat styrning och kommendering av sin squad. Det kändes inte bra efter mitt första mission och kör ett par mission till och nu börjar det verkligen lossa. Nu får jag tid att granska miljön och studera grafiken. Jag måste säga att spelet imponera på mig ju mer jag spela. Miljö och upplägg av uppdragen var riktigt imponerande. Angående grafiken så kan jag inte säga att den är bättre eller sämre än andra spel som fanns kring 2004 och bak. Min speltid på 10 timmar kunde säkert vara några timmar kortare men jag valde att köra en mer defensiv taktisk metod för att hålla min squad levande. Jag prova att köra på offensiven men de kosta liv.

Efter 14 mission och ca 10 timmars spel på normal svårighet så tyckte jag att jag fått en bra upplevelse och kan säga att detta är den bästa Vietnam shooter hittills som jag spelat. Jag kan rekommendera detta spel och ge det en chans trots en tråkig presentation i början av spelet. Ett tips är också om du upplever att det tar för lång tid att plåstra om din trupp kompis och sedan växla till ditt huvudvapen så finns det bra tips i manualen. Det finns en del som recenserat detta spel och sedan givit det minus på grund av de har slarvat med att läsa manual eller att inte tagit sig tid att lära sig spelet ordentligt. Sedan får man inte glömma bort att allas vårat favorit första person läge finns med som snabb knapp så där bör man inte gnälla heller. Detta var mina tankar och beskrivning av spelet Conflict: Vietnam, SCI, 2004, för Playstation 2

Kort om Conflict: Vietnam
Detta är en tredje person shooter och man får som spelaren ta kontroll över en trupp på fyra ur 101st Airborne Division som snart ska ta sig ann ”Tet Offensive” som utspelar sig 1968. Man kan även spela CO-OP alltså 2 spelare samtidigt. Conflict serien är utvecklad av prisbelönta Pivotal Games och har sålts i minst 6 miljoner exemplar.

Fler titlar ur samma serie:
Conflict: Desert Storm, 2002, PlayStation 2, Xbox, PC, GameCube
Conflict: Desert Storm II, 2003.PlayStation 2, Xbox, PC, GameCube
Conflict: Vietnam, 2004.PlayStation 2, Xbox, PC
Conflict: Global Terror, alternativt Conflict: Global Storm 2005.PlayStation 2, Xbox, PC
Conflict: Denied Ops, 2008. Xbox 360, PlayStation 3, Microsoft Windows

, , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

