R.I.P PSU Chieftec ATX 360W för AMD/P4

Chieftec  Model: HPC-360-202, 28 November 2002 – 27 Oktober 2011 

På torsdags morgonen i förra veckan dog min kära PSU (datorns nätdel) Chieftec  Model: HPC-360-202 . Det känns allt lite vemodigt när en maskin som har varit mig trogen i ca 9 år går och dör. Den är förövrigt från mitt andra PC-bygge för privat bruk och den har bevisat att den stod pall för alla uppgifter jag gav den. Den stod även på dygnet runt i flera år utan att krångla. Rent ut sagt jag har haft så mycket kul med denna maskin och utan en bra PSU så hade detta aldrig varit möjligt. Nätdelens, PSU Model: HPC-360-202 dödssymtom var att den plötsligt slogs av precis som om strömmen gick. Jag lät den vara avstängd så att aktuella komponenter fick kallna lite för att sedan trycka igång systemet igen. Ca 1-2 min max funka systemet för att sedan stendö precis som innan. Jag har inte gjort mätningar men jag antar att de är komponenter i PSU som har get sig helt enkelt. Den kunde inte längre fördela ut rätt strömstyrka till moderkortet. Jag tillsatte en ny PSU till systemet och allt funka stabilt igen. Jag är i efterhand glad över att jag valde Chieftec för de har bevisat för mig att de har kvalitet och stabila PSU. Framförallt att jag tog mig tid att välja rätt komponent till mitt system som jag nu har fått valuta för.

, , , , , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

