Mitt samlande: Den Anonyma keramiken från Gabriel Sweden.

Senast Uppdaterad 23 Juli 2012: Gällande formgivare.

Detta är den tredje delen i min blogg-serie om ”Mitt samlande”

Denna samling uppkommer ungefär samtidigt med ”Willis fiskar” då jag leta efter inredningsdetaljer till mitt då så blåa vardagsrum. Men denna gången ville jag ha en matchande skål att ha på mitt trevliga rökbord för att ha fjärrkontroller i och även för att agera fruktskål när sunda stunden instämde sig. Jag hade tur att snabbt hitta en mycket trevlig Gabriel skål i keramik med färgerna blå och brunt som funka jättebra för de ändamål jag då hade. Skålen jag hitta har ett underbart formspråk och tilltalar mig jätte mycket. I mitt jobb så stöter jag på mycket keramik gods från olika tidsperioder och Gabriels keramiken har tilltalat mig väldigt mycket. Jag vågar påstå att tack vare just denna skål från Gabriel Sweden så har mitt öga hittat de mesta som har Gabriel märkning undertill. Jag verkligen älskar formspråket och den glasyr som de flesta keramik godsen har från Gabriel Sweden från denna tidsperiod 1960-70tal. Nog om detta, som jag nämnde tidigare i min serie  -när man inreder så ska man välja med hjärtat, för man ska ju gilla det man ser på varje dag. Med tiden som har gått så har jag hittat en hel del som matchar den skål jag först inrede mitt rökbord med. De flesta objekten hör troligen till samma serie som skålen om inte så matchar dom här objekten varan riktigt bra. Jag har sökt runt efter formgivare och designer för samtliga av mina objekt och kommit fram till att den troliga upphovsmannen är Ingegärd Burmeister. På ett av mina fynd i denna ”randiga serien” hitta jag en vas som hade signatur ”VB” men efter månader av forskning så finns det ingen som har matchar med den signaturen. Istället har jag nu fått för mig att det finns goda chanser för att det är IB istället och då finns det bara en ledande formgivare att välja på nämligen Ingegärd Burmeister.

(bilden nedan är den ovannämnda skålen)

Gabriel Skål 25 cm i diametern 6,5 cm hög kant nr 1029-138

Gabriel Fat, 20 cm i diametern, 3 cm hög kant, Nummer 1037-038

Gabriel fat, Grönt och Ljusbrunt, 19,5 cm i diametern och 3,5 cm hög kant. Nummer E254

Gabriel Vas 21 cm hög , 9 cm i diametern

Gabriel Krus Blå, 16 cm hög och 7,5 cm i diametern. N/A

Gabriel Vaser, Bärnstensbrun Vänster: 14 cm hög, 6,5 cm i diametern NR V73. Höger: 19,5 cm hög, 13 cm i diametern. NR E245

17 cm höga och en diameter på 10,5 cm. N/A

Gabriel Vas blå, bullig 13,5 cm hög och en diameter på 12 cm N/A

Gabriel Bullig vas 14,5 cm hög , 12 cm bred

Gabriel Mellan stor vas. 16,5 cm hög , 8 cm i diametern. Signatur .IB. Troligen Ingegärd Burmeister

Mina slutord: Jag har alltid tyckt att Gabriels keramik är så förbaskat anonymt om man jämför med andra keramik tillverkare då man oftast har ett namn till en serie eller kan fastställa en formgivare. Men i Gabriels fall så finns det väldigt mycket anonymt, vilket är tråkigt. Gabriel har serier med kända namn och formgivare men de är väldigt få enligt mig.  Det finns verkligen mängder med objekt som är anonyma från formgivare, ålder och serie namn osv. Jag har observerat att när det gäller Gabriel så är det mycket siffror undertill vad de nu kan betyda för den oinvigde. Jag har aldrig tagit mig tid att forska fram om det finns någon bok eller annat som skvallrar för vad dessa nummer står för.

Jag kommer presentera mer Gabriel keramik för er längre fram och med tiden så lär jag mig mer så förvänta er mer fakta längre fram. Är du nyfiken på en kort presentation om Gabriels historik så finns en länk här

, , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 av Börje Wester på 2 juni, 2012 - 15:48

    Fina saker.Jag hittade för en stund sedan ,två små keramiktavlor i min källare.Dalarnas och gästriklands.landskapsblomma

  2. #2 av anjson på 20 november, 2012 - 10:35

    Hej! Hittade din samling när jag googlade runt. Jag hittade två att de i blått på loppis i helgen och ångrar att jag inte köpte dem 🙂 Vad jag förstår från surfandet kan det vara Eke Bjerén som gjort dessa?

    • #3 av medialen72 på 20 november, 2012 - 20:37

      En misstanke var länge att de skulle vara Eke Bjeren men efter att hitta ett objekt med signaturen IB så tror jag nu mera på att Ingegärd Burmeister ligger bakom dessa. Eke för övrigt var flitigt med att rista in sin signatur i det mesta han gjorde med undantag för ettiketmärkt. Får vänta in objekt som har fler ledtrådar på sig : )

  3. #4 av Sanna på 13 januari, 2013 - 21:44

    Eke Bjeren har jag på tradera. Om du intresserad av detta fina skålen
    http://www.tradera.com/eke-bjeren-keramiken-fran-gabriel-sweden-samlare–auktion_201113_172984836

    • #5 av medialen72 på 22 januari, 2013 - 14:21

      Visst kan du få annonsera om dina Gabriel saker här. Kommer inom en snar framtid blogga om värde på Gabriel Keramik 2013 som du borde läsa ; )

  4. #6 av Sofia Steneroth på 12 februari, 2017 - 13:06

    Fick du nån lösning på vem det var?

    Sofia

  1. Uppdaterat: Den Anonyma keramiken från Gabriel Sweden « medialen

Kommentera

