Ny Blogg-Serie: MaxinStereon

Detta är mitt första inlägg i Blogg-serie, ”MaxinStereon” som kommer handla om  Dance,  Eurodance åren 1993-96

Jag får börja berätta om hur tokförtjust jag är i Dance, Eurodance och närliggande musikstilar. Jag verka aldrig tröttna på denna stil. Jag är lika tokig i remixer i denna genre och har en mycket bredd samling. Jag blev presenterad för Eurodance tidigt  90-tal och kan inte riktigt sätta fingret på exakt när jag först sprang på denna genre . Jag vet att jag hängde på olika skivbutiker och lyssna friskt på olika plattor för att direkt på plats upptäcka nya underbara grupper. Detta var förövrigt det bästa jag visste att hänga i skivbutiker och lyssna på musik. De var tider de, nu hänger man på Spotify och får inga plattor med sig hem. Jag vill med denna blogg-serien  ”MaxinStereon”  damma av ett stycke Dance historia, kanske kan man kalla det för ”Retro Dance”.  Jag kommer skriva om skivor jag har i min samling.  Med några personliga minnen och lite fakta tänkte jag presentera lite dance historia för er och kanske det väcker något nostalgiskt inom er eller kanske ge inspiration till en ny remix till alla er Dee Jays där ute. Ibland har jag svårt att hitta bra material kring de grupper / band jag skriver om men jag luskar fram de jag kan hitta och bjuder på det. Hoppas att de kommer att uppskattas.

Mycket nöje!

  1. #1 av Kim på 9 december, 2011 - 15:48

    Jag jobbade som butiksansvig för en skivaffär 1993-1994. Jag kan säga dig att vi ”krängde” en jäkla massa Eurodisco, mest då samlinsskivor som folk i största allmänhet köpte mest av. Men utan att överdriva så sålde vi mer av den musiken än Hip-Hop i stil med Latin Kings o.s.v. (som f.ö. utsågs till årets nykomling, medan Nordman inte ens var nominerade. Av 10 plattor sålde vi 9 av Nordmans album och 1 av Latin Kings, säger ju en hel del men det är ju en annan femma)

Kommentera

