MaxinStereon: Let´s Go Plastic! Plastico 1994-98

Först ut i blogg-serien MaxinStereon är Stockholms bandet PLASTICO med Pete Guzz & Penny och Per Boysen. PLASTICO med sin förmåga att med egen personlig stil blanda rock, pop till något som funka på dansgolven. Med inspiration från 70-talets rock & pop tillsammans med modern dance sound få fram något som för sin tid funka riktigt bra.

Jag blev introducerades för PLASTICO förstagången då jag hitta låten ”Communicate” på  ABSOLUTE dance 4, 1994 ,Track 10. Jag med många blev stormförtjust i detta sound . Den spelades ofta och mycket på fester och klubbar i min närhet. Med en störtskönt hit som communicate var så vill man ha mer. Jakten på remixer av Communicate. Jag har inte fått chansen att få höra så många re-mixer av denna låt men en känd remix är ”Headquake Hazy Cloud Mix” känd från filmen Hacker från 1995 som också har ett eget soundtrack med remixen på såklart. Man kan hitta samma remix på en CD-Maxi, 6-tracks med Communicate som kom 1996 i Sverige.  (Tyvärr äger jag inte denna.) Utav någon konstig anledning så har jag haft skit svårt att hitta skivor med denna grupp, visst var det inte många släpp men eftersom jag leta som en tok de aktuella året för releasen så kan jag bara anta att de var mycket få exemplar eller att jag bara var sent ute. Jag hitta på en skivgrossist -96 äntligen Plastico – Plastico 1995 och då har de tagit mej nästan ett år. Tänk så länge för att lägga vantarna på detta album. Jag minns att när jag stod och bläddrade igenom massa CD-album och fick se det gula albumet med Guzz, Penny, Boysen glimma framför ögonn på mig. Jag lyste upp i gult som en sol , mest av förvåning av att äntligen få hitta den.  När jag för första gången lyssnar igenom CD-albumet så får jag höra mer av glamrock än de ”dance sound” jag gillar mest med PLASTICO och hiten communicate. Men med lite tröst så hitta nytt örongodis trots allt. Förutom Communicate så gilla jag  A.T.O.M.I.C,  Stadium,  Red Riders på detta album.  Jag vill hitta fler skivor med gruppen trots att de är få och de har en given plast i min samling. Att få albumet Boomerang i mina händer är väl bara att dröma.

PLASTICO grundades 1994 av Pete Guzz som stod med egen studio. Inför hans första projekt så rekryterade han Penny. Per Boysen var också en som tidigt knöt samma till gruppen tillsammans så får dom projekt PLASTICO i rullning och släpper snart där på sin debut singeln på vinyl 12″ och CD-Maxi: COMMUNICATE , 1994 re-mixad av Nick Coler och Ian Richardson (KLF, Garry Glitter) båda formaten utgavs av Telegram Records Stockholm, WEA. Communicate var en hit som förövrigt  slog i Taiwan, Thailand, Malaysia, Filippinerna och Japan. Guzz och Boysen stod för låtskrivandet även som körsångare medans Guzz & Penny stod för sång. Penny tog hand om artworks så som scenkläder, video och annat  grafisk för media. Boysen körde gitarr, munspel, fuzzbass. Guzz spela även keybord och tog hand om studio jobben.

Efter hit singeln Communicate  1994 så jobba gruppen drygt ett år inför albumet Plastico som släpptes 1995 i Sverige och senare i Tyskland 1996. Något som detta gänget verkligen älskar så är det att vara ett liveband både på scenen och i studion, ingen playback här inte. Gruppen drog på turné, länder som Asien och Tyskland stod på turné schemat 1996. Albumet PLASTICO gick inte så bra varken på dance chart´s eller försäljning. Vilket gör att gruppen tar ny tag 1996 med att släppa en CD-Maxi med remixer av  Communicate.  Den innehåller bland annat  den populära ”Headquake Hazy Cloud Mix” en remix av Thomas Hedquist.Headquake Hazy Cloud Mix” är även känd som soundtrack från filmen Hacker 1995.  Sedan 1996- har de varit helt dött kring gruppen för att senare 1998 släppa ett promo album med namnet BOOMERANG. Albumet släpptes samma år i Mexico och såg inte dagens ljus i Scandinavium tyvärr.



Mer videos på youtube här,  Plastico Homepage här Lars Gustavssons TV2 Matriel här

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

