Mitt samlande : Definition på samlande

Jag sitter och jobbar på en ny blogg-serie ”Mitt samlande” som jag ska köra igång snarast.  Som kommer handla om lite av varje inom just mitt samlande. Jag gjorde en snabb research då jag hade svårt att bestämma mig för kategori namn då hamna jag på allas vårat Wiki och fick mig ett stort leende. Ja de roa då mig och hoppas de kanske roar er också.

Definition på samlande

Vad som är en samling finns det inga helt klarlagda kriterier för. Ett kriterium kan vara att det är fråga om en samling när man införskaffar ett föremål i huvudsak för att komplettera, och inte för att använda föremålet till det avsedda skälet.

Här nedan följer några olika kriterier som används av olika samlare:

    • Har man tre exemplar av något är man en samlare, har man åtta så är det en mani.
    • Man har fler exemplar av ett föremål än vad man har egentlig användning för.
    • Man registerför sina föremål och försöker komplettera med exemplar man saknar.
    • Man betraktar sin samling som just en samling.

Källa http://sv.wikipedia.org

Jag samlar på en del saker men visst kan jag inom vissa områden hamna under manisk samlare , men visst kallar jag min samling  för just Samling. Vart hamna du?

, ,

  1. Heléns prylar » Blog Archive » Samlandet….

Kommentera

